Internet jest obecnie jednym z podstawowych narzędzi służących do komunikacji między ludźmi. Oczywiście technologia nigdy nie zastąpi bezpośrednich relacji, jednak strona internetowa parafii może zapewnić wiernym możliwość szybkiego zapoznania się z informacjami, z którymi być może nie udałoby im się zapoznać, gdyby takiej strony nie było. Mówimy o zaletach uruchomienia strony parafialnej, a także podpowiadamy w jaki sposób ją wykonać.

„Ewangelizacja jest największym i najbardziej porywającym wyzwaniem, wobec którego Kościół staje od początku swego istnienia. Moment historyczny, który obecnie przeżywamy, stanowi wielkie wezwanie do ‘nowej ewangelizacji’, do głoszenia Ewangelii zawsze nowej i zawsze niosącej nowość; do ewangelizacji, która musi być prowadzona z nową gorliwością, nowymi metodami i z zastosowaniem nowych środków wyrazu.”

Jan Paweł II, VS 106

Funkcjonalność strony


Funkcjonalność to słowo, z którym spotka się każda osoba zabierająca się za projektowanie strony internetowej. Wygląd i zawartość witryny są oczywiście bardzo ważne, ale nie mniej istotne jest to, aby można było z niej łatwo i przyjemnie korzystać. Aby osiągnąć taki efekt, niezbędne jest skupienie się na temacie UX, czyli doświadczeń użytkowników, którzy przeglądali już setki stron i dokładnie wiedzą, co im się podoba, a co ich zniechęca. Na funkcjonalność strony internetowej, także parafialnej, wpływa kilka podstawowych elementów. Wymieniamy je w naszym poradniku.


„Klikalne” logo parafii

W jednym z naszych poradników wyjaśnialiśmy, dlaczego posiadanie logo parafii jest tak ważne. Teraz wspomnimy o jeszcze jednym powodzie: chodzi właśnie o UX. Większość użytkowników jest przyzwyczajona do tego, że po kliknięciu w logo firmy (czy w tym przypadku parafii) umieszczone w lewym-górnym rogu witryny, przejdzie do strony głównej. Gdy tego elementu nie ma, pojawia się problem, a funkcjonalność strony drastycznie się obniża.


Stopka

Nie musi być wcale rozbudowana, ale jednak warto ją mieć. Większość z nas odruchowo będzie tam szukać podstawowych informacji na temat parafii, np. danych kontaktowych czy odnośników do mediów społecznościowych. Dobrze zaprojektowana stopka znacząco podnosi UX witryny. Można ją także wykorzystać do umieszczenia w niej elementów menu, które nie zmieściły się w górnej belce.


Wyszukiwarka

Drobny, ale niezwykle pomocny element. Wyszukiwarki są wskazane nie tylko w sklepach online, ale też na stronach wizerunkowo-informacyjnych, a do takich zaliczamy oczywiście strony parafialne. Dzięki opcji „Szukaj” użytkownik może błyskawicznie znaleźć potrzebne mu informacje bez konieczności przebijania się przez treść witryny.

Można sobie łatwo wyobrazić, że skorzysta z tego osoba, która np. właśnie straciła kogoś bliskiego i chce się dowiedzieć, jak może umówić spotkanie z księdzem w sprawie pogrzebu. Będąc w tak silnych emocjach z pewnością nie będzie mieć ona ochoty, by cierpliwie przeglądać poszczególne zakładki.


Wiele opcji kontaktu

Skoro celem jest zaprojektowanie nowoczesnej strony internetowej dla parafii, to nie można skazywać użytkowników na analogowe formy kontaktu. Sam numer telefonu do biura parafialnego absolutnie nie wystarczy. Należy również stworzyć adres e-mail (najlepiej bezpośrednio do osoby, która może załatwić daną sprawę) oraz dodatkowo zaimplementować na stronie prosty formularz kontaktowy.

Badania jednoznacznie dowodzą, że rośnie grupa osób, dla których naturalną formą kontaktu jest właśnie mail. Warto również rozważyć utworzenie profilu parafii na Facebooku, co umożliwi dotarcie do młodszych wiernych, chętnie kontaktujących się z różnymi podmiotami za pośrednictwem mediów społecznościowych.


Kalendarz wydarzeń

Stanowi duże ułatwienie dla parafian, którzy od razu po wejściu na stronę mogą się zapoznać z planowanymi wydarzeniami w swojej parafii. W kalendarzu warto zaznaczyć np. święta kościelne – po kliknięciu użytkownik powinien się dowiedzieć, ile mszy świętych jest planowanych w tym dniu. Tak samo będzie chociażby z okresem wizyt duszpasterskich. Wierni powinni mieć możliwość sprawdzenia na stronie, kiedy duchowny zamierza ich odwiedzić.

To oczywiście nie wszystkie elementy zwiększające funkcjonalność parafialnej strony internetowej. Wymieniliśmy jednak te, z których naprawdę nie należy rezygnować. Na szczęście ich zastosowanie nie powinno mieć zbyt dużego wpływu na koszt oraz czas wykonania witryny. Tym bardziej warto o nich pamiętać.