Internet jest obecnie jednym z podstawowych narzędzi służących do komunikacji między ludźmi. Oczywiście technologia nigdy nie zastąpi bezpośrednich relacji, jednak strona internetowa parafii może zapewnić wiernym możliwość szybkiego zapoznania się z informacjami, z którymi być może nie udałoby im się zapoznać, gdyby takiej strony nie było. Mówimy o zaletach uruchomienia strony parafialnej, a także podpowiadamy w jaki sposób ją wykonać.

„Ewangelizacja jest największym i najbardziej porywającym wyzwaniem, wobec którego Kościół staje od początku swego istnienia. Moment historyczny, który obecnie przeżywamy, stanowi wielkie wezwanie do ‘nowej ewangelizacji’, do głoszenia Ewangelii zawsze nowej i zawsze niosącej nowość; do ewangelizacji, która musi być prowadzona z nową gorliwością, nowymi metodami i z zastosowaniem nowych środków wyrazu.”

Jan Paweł II, VS 106

Ważne elementy strony


Internet bez wątpienia jest największym osiągnięciem współczesnego człowieka. Powszechny dostęp do sieci całkowicie zmienił życie setek milionów ludzi. Z tego medium chętnie korzystają również instytucje kościelne, które dobrze wiedzą, że Internet jest przydatnym narzędziem w tzw. nowej ewangelizacji. Pierwszym krokiem do tego, by nawiązać komunikację z wiernymi online, jest stworzenie parafialnej strony internetowej. Tym razem wymieniamy bardzo ważne elementy, które powinny się na niej znaleźć, ale niestety zbyt często są lekceważone.


Logo parafii

Zadziwiające, jak wiele parafii nie posiada własnego logo, a w najlepszym przypadku posługuje się wizerunkiem patrona. Logo to naprawdę ważny element budowania rozpoznawalności oraz atrakcyjnego wizerunku parafii. Żyjemy w czasach, gdy samo funkcjonowanie kościoła na danym osiedlu nie jest wystarczającą zachętą do jego odwiedzania. Zwłaszcza dotyczy to ludzi młodych.

Logo parafii w krótkim czasie stanie się jej znakiem rozpoznawczym, z którym wierni będą mogli się utożsamiać. To dobry grunt pod dalsze budowanie wizerunku kościoła i posługujących w nim duchownych. Logo jest także tym elementem, który znacząco uatrakcyjnia stronę internetową parafii, stanowi swoiste zaproszenie do zapoznania się z jej treścią, a także porządkuje strukturę menu. Zachęcamy więc, aby nie pomijać go w pracach nad tworzeniem nowej strony parafialnej.


Zakładka kontaktowa

Nie można wychodzić z założenia, że wszyscy parafianie, a tym bardziej osoby spoza parafii, dobrze wiedzą, jak trafić do kościoła czy skontaktować się z biurem parafialnym. Zakładka kontaktowa to bardzo istotny element strony, który w dodatku powinien być łatwy do odnalezienia już w ciągu pierwszych kilkunastu sekund od wejścia na witrynę.

Istotne jest także to, aby maksymalnie rozbudować zakładkę kontaktową w taki sposób, by dać wiernym różne możliwości nawiązania kontaktu z parafią. Sam numer telefonu to zdecydowanie za mało. W XXI wieku oczekujemy także przynajmniej jednego adresu e-mail i formularza kontaktowego. Bardzo przydatne będzie również odesłanie do profilu parafii na Facebooku (warto go założyć!) czy zaimplementowanie na stronie chatu lub forum dyskusyjnego.


Rada
Jeśli z różnych powodów nie chcemy tworzyć osobnej zakładki kontaktowej na stronie parafialnej, wymienione informacje powinny zostać umieszczone w stopce witryny – zgodnie z zasadą UX (user experience) tam właśnie będą ich szukać użytkownicy.


Certyfikat SSL

W dobie tak poważnego zagrożenia cyberprzestępczością, nie można bagatelizować bezpieczeństwa użytkowników strony internetowej. Witryny parafii także padają celem ataków hakerskich i nie ma w tym żadnego przypadku. Takie strony budzą powszechne zaufanie, dlatego mogą być wykorzystywane przez przestępców np. do wykradania danych użytkowników.

Aby się przed tym zabezpieczyć, należy zainwestować w certyfikat SSL, który zapewnia szyfrowanie połączenia. Działa to w ten sposób, że po wejściu na stronę z zainstalowanym certyfikatem, wszystkie informacje, jakie wymieniają między sobą serwery właściciela witryny i użytkownika, są niewidoczne dla postronnych osób. O tym, że strona korzysta z certyfikatu, informuje zielona kłódka znajdująca się obok adresu domeny w pasku przeglądarki.

Koszt certyfikatu jest na tyle niski (około 100 złotych rocznie), że naprawdę nie ma sensu na nim oszczędzać. To ważny element budowania zaufania do witryny, a tym samym do parafii, która jest jej właścicielem.

Te pozornie drobiazgi mają niebagatelny wpływ na całościowy odbiór parafialnej strony internetowej. Decydując się na odświeżenie obecnej witryny lub stworzenie jej od nowa, należy zwrócić uwagę na te szczególne elementy – ich przeoczenie może negatywnie odbić się na wyglądzie i funkcjonalności strony.