Internet jest obecnie jednym z podstawowych narzędzi służących do komunikacji między ludźmi. Oczywiście technologia nigdy nie zastąpi bezpośrednich relacji, jednak strona internetowa parafii może zapewnić wiernym możliwość szybkiego zapoznania się z informacjami, z którymi być może nie udałoby im się zapoznać, gdyby takiej strony nie było. Mówimy o zaletach uruchomienia strony parafialnej, a także podpowiadamy w jaki sposób ją wykonać.

„Ewangelizacja jest największym i najbardziej porywającym wyzwaniem, wobec którego Kościół staje od początku swego istnienia. Moment historyczny, który obecnie przeżywamy, stanowi wielkie wezwanie do ‘nowej ewangelizacji’, do głoszenia Ewangelii zawsze nowej i zawsze niosącej nowość; do ewangelizacji, która musi być prowadzona z nową gorliwością, nowymi metodami i z zastosowaniem nowych środków wyrazu.”

Jan Paweł II, VS 106

Łatwiejsze dotarcie do parafian


Spośród wielu wyzwań, z jakimi musi się mierzyć Kościół katolicki XXI wieku, jedno ma szczególny priorytet. Jest nim nowa ewangelizacja. Pod tym terminem kryje się szukanie rozwiązań pozwalających duchownym dotrzeć do wiernych, którzy z różnych przyczyn odwrócili się od Kościoła lub znacznie rozluźnili łączącą ich z nim więź. Kościół wykorzystuje do tego nowoczesne środki przekazu, w tym media, ale przede wszystkim Internet. Bardzo skutecznym narzędziem nowej ewangelizacji w ujęciu lokalnym może być chociażby parafialna strona internetowa. W naszym poradniku pokazujemy, jak ją w tym celu wykorzystać.


Aktywne blogowanie

Ponad milion polskich internautów regularnie czyta różne blogi. Wśród nich jest nawet kilkaset tysięcy dzieci. Kolejne miliony robią to okazjonalnie. Nie ma więc wątpliwości, że blogowanie jest dziś bardzo skutecznym sposobem na dotarcie ze swoimi przemyśleniami do innych. Osoby duchowne powinny to wykorzystać.

Uruchomienie bloga na parafialnej stronie internetowej daje proboszczowi czy wikariuszowi ogromne możliwości w zakresie komunikacji z wiernymi, szczególnie młodzieżą. Na blogu mogą się pojawiać teksty odwołujące się bezpośrednio do Ewangelii, tłumaczące zawiłe zagadnienia wiary, pokazujące religijność od atrakcyjnej, mniej oficjalnej strony.


Wideoblog

Od kilku lat panuje ogromne zapotrzebowanie na treści wideo, które są publikowane m.in. na portalu YouTube. To okazja nie tylko do tego, aby zaistnieć w sieci i wypracować własną markę osobistą, ale także by krzewić konkretne postawy w szeroko rozumianej społeczności użytkowników Internetu.

Ksiądz, który prowadzi wideoblog i linkuje do niego ze strony swojej parafii? To wcale nie brzmi śmiesznie! Taki sposób komunikacji jest bardzo atrakcyjny dla młodych ludzi. Osoba duchowna może tak omawiać niedzielne kazanie czy tematy podejmowane na lekcjach religii. Może także tłumaczyć podstawy wiary katolickiej czy nawet komentować aktualne wydarzenia. Nie ma żadnych wątpliwości, że taki przekaz spotkałby się z dużym i pozytywnym odzewem ze strony wiernych.


Wyjście naprzeciw oczekiwaniom parafian

Powoli mijają czasy, gdy wierni traktowali spotkanie z księdzem, jako coś nobilitującego czy wręcz elitarnego. Obecnie większość z nas nie ma nawet czasu, by zadbać o siebie, nie wspominając już o wypełnianiu obowiązków gorliwego katolika. Kościół nie powinien się na to obrażać, ale spróbować dopasować się do nowej rzeczywistości. Co ma do tego parafialna strona internetowa?

Podamy prosty przykład. Jeszcze kilkanaście lat temu wizyta duszpasterska była wielkim wydarzeniem w rodzinie, a wszyscy domownicy sumiennie się do niej przygotowywali. Dziś coraz częściej zdarza się (szczególnie w dużych miastach), że wierni nawet nie znają terminu kolędy. Aby rozwiązać ten problem, można chociażby umieścić na stronie kalendarz parafialny czy po prostu rozpiskę wizyt duszpasterskich na terenie parafii. Można iść o krok dalej i stworzyć skrypt, który wyśle do parafian szczegółową informację o zbliżającej się kolędzie na zebrane wcześniej adresy e-mail.

Wierni powinni mieć również możliwość umówienia się na wizytę duszpasterską poza odgórnie wyznaczonym terminem – gdy np. nie mogą przyjąć kolędy z powodów zawodowych. To także można rozwiązać przy pomocy strony – wystarczy prosty moduł rezerwacyjny lub podstawowy formularz kontaktowy do umawiania spotkań z księdzem.

Jak widać dobrze zaprojektowana strona internetowa parafii, rzeczywiście może przysłużyć się nowej ewangelizacji. Przede wszystkim skraca ona tradycyjny dystans dzielący wiernych i osoby duchowne. Witryna wyposażona we wspomniane narzędzia stanowi wyraźny dowód otwartości parafii, co jest pierwszym krokiem w stronę zdobycia zaufania i sympatii wiernych.