Internet jest obecnie jednym z podstawowych narzędzi służących do komunikacji między ludźmi. Oczywiście technologia nigdy nie zastąpi bezpośrednich relacji, jednak strona internetowa parafii może zapewnić wiernym możliwość szybkiego zapoznania się z informacjami, z którymi być może nie udałoby im się zapoznać, gdyby takiej strony nie było. Mówimy o zaletach uruchomienia strony parafialnej, a także podpowiadamy w jaki sposób ją wykonać.

„Ewangelizacja jest największym i najbardziej porywającym wyzwaniem, wobec którego Kościół staje od początku swego istnienia. Moment historyczny, który obecnie przeżywamy, stanowi wielkie wezwanie do ‘nowej ewangelizacji’, do głoszenia Ewangelii zawsze nowej i zawsze niosącej nowość; do ewangelizacji, która musi być prowadzona z nową gorliwością, nowymi metodami i z zastosowaniem nowych środków wyrazu.”

Jan Paweł II, VS 106

Zwiększamy atrakcyjność strony


Przeglądając już istniejące strony parafialne w Internecie można dojść do prostego wniosku: zdecydowana większość z nich niczym się nie wyróżnia i raczej nie zachęca do tego, by poświęcić im więcej uwagi. A szkoda, ponieważ praktycznie każda parafia ma jakąś ciekawą historię, która może zaangażować odwiedzających. Warto o tym pamiętać projektując nową parafialną stronę internetową. W tym poradniku wymieniamy 5 naprawdę prostych sposobów, dzięki którym witryna z miejsca stanie się atrakcyjniejsza, nie tylko dla parafian.


Przyciski do social mediów

Ich umieszczenie na stronie internetowej parafii jest banalnie proste, zwłaszcza jeśli witryna została zbudowana na WordPressie (jest multum tego typu wtyczek). W XXI wieku trudno sobie wyobrazić, aby parafie – szczególnie te duże – uparcie rezygnowały z aktywności w mediach społecznościowych. To tam najwięcej czasu spędzają parafianie i to właśnie tam warto im towarzyszyć.

Oczywiście podstawowym medium komunikacji z wiernymi jest Facebook. Umieszczając wyraźnie widoczny przycisk do profilu parafii na tym portalu, od razu zwiększamy atrakcyjność strony, a także wysyłamy jasny sygnał, że duchowni nie stronią od nowoczesnych form kontaktu z wiernymi.


Blog

Prowadzenie bloga na parafialnej stronie internetowej nie jest jeszcze powszechne, ale zdecydowanie warto to wziąć pod uwagę. Blog pozwala w atrakcyjny i swobodny sposób przybliżać wydarzenia z życia parafii czy nawet przekazywać wiernym nauki Kościoła w przystępnej formie.

Blog natychmiast zwiększa atrakcyjność strony, ponieważ w przypadku witryn parafialnych nadal jest czymś rzadko spotykanym. To pozwala wyróżnić stronę i – co bardzo ważne – zaangażować parafian oraz innych odwiedzających.


Chat

Ten element w świecie parafialnych stron internetowych jest prawdziwą awangardą i to stanowi jego niewątpliwą siłę. Chat na żywo z administratorem witryny (zwykle proboszczem lub wikariuszem) jest świetnym sposobem na szybkie nawiązanie kontaktu z parafianinem czy osobą spoza parafii, która np. chce dopytać o wolne terminy na zawarcie sakramentu małżeństwa. Chat ośmiela do zadawania pytań, jest też znacznie wygodniejszy niż klasyczne pisanie maila czy tym bardziej dzwonienie do biura parafialnego.


Galeria zdjęć

Powinna być podstawowym elementem każdej parafialnej strony internetowej. Co bardzo ważne, zdjęcia muszą być regularnie aktualizowane. Wielu wiernych chciałoby przecież mieć możliwość zobaczenia siebie na zdjęciach z jakiejś kościelnej uroczystości, np. procesji czy odpustu. Galeria zdjęć angażuje odwiedzających, zachęca ich do dłuższego pozostania na stronie, a osobom spoza parafii pozwala np. zapoznać się z wyglądem kościoła przed podjęciem decyzji o przystąpieniu w nim do sakramentu małżeństwa.


Wirtualny spacer, widok z drona

Jest to niezwykle atrakcyjny kontent, który natychmiast budzi zainteresowanie osób odwiedzających stronę internetową parafii. Dzisiejsza technika pozwala nam odbyć spacer po świątyni bez wychodzenia z domu. Dużą atrakcją jest też możliwość zobaczenia terenu kościoła z lotu ptaka. Dzięki takim elementom witryna jest dobrze odbierana przez użytkowników, a to ma pozytywny wpływ na markę parafii, która zyskuje renomę nowoczesnej, otwartej i przyjaznej dla wiernych.

Dużym atutem tych sposobów – może poza wirtualnym spacerem/widokiem z drona – jest to, że nie wymagają one znaczących inwestycji ze strony parafii. Można je wdrożyć praktycznie od ręki, nie ponosząc z tego tytułu dużego kosztu. Każdy z wymienionych elementów uatrakcyjnia witrynę parafialną, co nie jest bez znaczenia w czasach, gdy wierni często potrzebują wyraźnej zachęty, by uczestniczyć w życiu swojej parafii.