Internet jest obecnie jednym z podstawowych narzędzi służących do komunikacji między ludźmi. Oczywiście technologia nigdy nie zastąpi bezpośrednich relacji, jednak strona internetowa parafii może zapewnić wiernym możliwość szybkiego zapoznania się z informacjami, z którymi być może nie udałoby im się zapoznać, gdyby takiej strony nie było. Mówimy o zaletach uruchomienia strony parafialnej, a także podpowiadamy w jaki sposób ją wykonać.

„Ewangelizacja jest największym i najbardziej porywającym wyzwaniem, wobec którego Kościół staje od początku swego istnienia. Moment historyczny, który obecnie przeżywamy, stanowi wielkie wezwanie do ‘nowej ewangelizacji’, do głoszenia Ewangelii zawsze nowej i zawsze niosącej nowość; do ewangelizacji, która musi być prowadzona z nową gorliwością, nowymi metodami i z zastosowaniem nowych środków wyrazu.”

Jan Paweł II, VS 106

Wybieramy hosting dla strony


Strona internetowa jest trochę podobna do samochodu. Ten może być najpiękniejszy, najszybszy i najbardziej funkcjonalny, ale co z tego, jeśli parkujemy go w szemranej okolicy – to proszenie się o problemy. Z witryną jest dokładnie tak samo. W jej przypadku funkcję parkingu pełni oczywiście zewnętrzny serwer, na którym miejsce udostępnia hostingodawca. Wybór hostingu dla strony parafialnej nie jest wcale taką prostą sprawą. W naszym poradniku wymieniamy najważniejsze elementy oferty, na które koniecznie trzeba zwrócić uwagę.


Cena usługi, ale w drugim roku!

„Hosting za złotówkę” – takie oferty nie są dziś niczym niezwykłym, ale należy je traktować w kategoriach typowego chwytu marketingowego. Doświadczenie pokazuje, że najtańszy hosting sumarycznie okazuje się być najdroższy. W końcu strona internetowa nie ma działać tylko przez rok, ale przez minimum kilka czy kilkanaście lat. Dlatego wybierając ofertę zwracamy uwagę na to, co hostingodawca zaoferuje nam w drugim roku świadczenia usługi.

Może się okazać, że promocyjna cena w pierwszym roku ma się nijak do tego, co trzeba będzie zapłacić chcąc przedłużyć abonament. Rozsądniej jest więc skupić się na ofertach, które oficjalnie zdradzają cenę hostingu zarówno w pierwszym, jak i drugim roku. Dzięki temu można łatwo zaplanować koszty posiadania strony w dłuższej perspektywie.


Limity

To kluczowe pojęcie, które w praktyce decyduje o jakości i zadowoleniu z usługi hostingu. Jeśli cena jest podejrzanie niska, można w ciemno założyć, że hosting zostanie obwarowany drakońskimi limitami. Oczywiście strona internetowa parafii raczej nie jest narażona na zmasowane odwiedziny (w przeciwieństwie do np. sklepu internetowego w okresie przedświątecznym), jednak i tak należy wybrać dla niej hosting z przynajmniej rozsądnymi limitami.


Mamy tutaj na myśli:

• Limit transferu – to on decyduje o tym, ile razy użytkownicy będą mogli wejść na stronę. Jeśli przykładowo, witryna jest bardzo „ciężka” (zawiera wiele elementów graficznych czy wideo), to każdorazowe wejście będzie znacząco obniżać dostępny limit. Może się wówczas okazać, że np. w połowie roku hosting przestanie działać lub – co gorsza – będą naliczane dodatkowe opłaty ponad limit (zwykle bardzo wysokie). Rozsądnym limitem dla strony parafialnej będzie około 30 GB.

• Pojemność serwera – należy ją dobrać pod kątem wagi strony, jednak uwaga! Witryna parafialna powinna być często aktualizowana np. o nowe zdjęcia czy ogłoszenia. To automatycznie zwiększa zasoby strony, co może skutkować przekroczeniem dostępnego miejsca. Dlatego radzimy, aby wybrać serwer o pojemności minimum 2 GB.

• Uptime – bardzo ważne kryterium wyboru hostingu, ponieważ ten parametr określa gwarantowaną dostępność serwera. Nie ma sensu zawracać sobie głowy ofertami poniżej 99,95% SLA. Takie serwery są praktycznie bezawaryjne i zapewniają ciągły dostęp do strony.


Częstotliwość backupu

Nie ma nic gorszego, niż utrata zawartości strony internetowej w wyniku awarii serwera lub włamania hakerskiego. Dobrzy hostingodawcy gwarantują bardzo częste wykonywanie tzw. backupu, czyli archiwizowania witryny, dzięki czemu można ją w dowolnej chwili przywrócić do poprzedniego stanu. Backup powinien być wykonywany raz na dobę. Niezależnie od tego warto także samodzielnie archiwizować stronę w zewnętrznej usłudze, np. chmurze.

Na koniec sprawdzamy jeszcze opinie na temat dostawcy hostingu oraz upewniamy się, gdzie znajdują się jego serwery – dobrze, aby nie były to Chiny czy Rosja. Po ustaleniu wszystkich tych szczegółów, można już podjąć świadomą decyzję o wyborze hostingu dla strony parafialnej.